Expeditie Suriname (5) Reisverslag – 20 mei 2009

Woensdagmorgen 07:00 uur… er staat een heerlijk Surinaams onbijtbuffet voor ons klaar :-)
De leerlingen stonden vandaag vroeg op, want we moesten om half 8 aan het ontbijt. We gingen deze dag 2 scholen bezoeken. De bus stond voor het hotel om 8 uur klaar. Als allereerst gingen we naar de George Assin school. We hadden een gesprek met het schoolhoofd mevrouw Ingrid. Toen kregen we een kennismakingsgesprek met de 10 leerlingen die ons gaan helpen met ons project. We werden in groepjes verdeeld met Nederlanders en Surinamers en je kreeg 10 minuten om met elkaar van gedachten te verwisselen. Daarna moesten we presenteren wat we van elkaar hadden geleerd. Na deze kennismaking kregen we een rondleiding van meneer Bingen. Dat was de biologie docent van de school. Bij deze rondleiding werd ons verteld wat we allemaal konden doen om de school te verbeteren. We gaan de diefijzers schuren, in de menie zetten ( grondverf) en verven. We moeten de poort en andere diefijzers opknappen. En als het nog kan knappen we de vlaggenmast op. Hierna liepen we nog eventjes rond bij de school en werden we om kwart over 10 weer opgehaald met de bus om naar de Lionsschool te vertrekken. Hier kregen we een gesprek met het schoolhoofd mevrouw IJzer. Toen gingen we naar de speelplaats en hier zagen we dat de speeltoestellen heel verroest waren en die gaan we dus ook opknappen. We waren eerst van plan het computerlokaal in de nieuwe school op te knappen. Alleen dat is niet mogelijk omdat de nieuwe school nog niet af is. Hierna gingen we met Nathalie Markiet een hapje eten. We hadden lekkere roti met pittige kip. Tegenover was een winkel en toen hebben sommige kinderen en begeleiders nog goed drinkwater en frisdrank gekocht. Toen gingen met het busje naar een verfshop waar we speciale ijzerverf voor het klimrek hebben gekocht. Daarna gingen we met het busje weer naar ons hotel toe. Hier hadden we een gesprek met alle leerlingen en begeleiders over hoe deze (werk)vakantie verder verlopen moet. Toen dit gesprek was afgelopen gingen de meeste leerlingen naar het zwembad. Na het zwemmen gingen we ons nog even opfrissen en gingen we naar een luxe chinees restaurant. Hier hebben we lekkere bami en nasi gegeten. Toen was de avond ten einde en gingen we lekker ons bed in.
Da’s leuk geprobeerd dames….. maar vandaag gaan we toch echt in de gele team 5 shirts!!
top
Om klokslag 07:30 uur gaan we op pad… op weg naar de George Asin MULO voor het eerste bezoek.
Chauffeur Reza loodst ons veilg door de ochtendspits in Paramaribo.
top
Aankomst bij de school…. we gaan door de poort naar binnen, best spannend!
Het schoolhoofd, Mw. Ingrid Belfor en haar team staan al klaar om ons te verwelkomen.Eerst maar eens alle namen noemen, we zijn hier uit eindelijk bijna een week te gast.
top
In acht teams van 3-4 leerlingen maken de Surinaamse en Nederlandse leerlingen kennis; in korte teampresentaties stelt elke team zich vervolgens aan de grote groep voor.
Wat zijn je hobbies, hoeveel broertjes en zussen, wat is je leeftijd en het juist uitspreken van elkaars namen…. hilariteit alom :-)
Dan… waar voor we uiteindelijk voor gekomen zijn… we krijgen een rondleiding langs de ‘werkplekken’. Door het voorbezoek wisten we natuurlkijk al dat we het diefijzer gingen schilderen.
top
En dat schilderen is heel hard nodig; de diefijzers zitten onder de roest.
top
Op de lijst met wensen die Dylan en Rachel in maart tijdens het voorbezoek maakten, stond ook de vraag om de ene TL-buis in de mediathheek uit te breiden. Deze klus is inmiddels geklaard omdat het zo donker was dat de leerlingen er echt niet konden werken. Best wel fijn, want nu hebben we meer tijd om te schilderen!!We gaan de George Asin school aanbieden de lampen alsnog te sponsoren!!
De kennismaking en werkplanning op de George Asin Mulo is achter de rug… we verzamelen voor de trip naar de 2e school, de Lionsschool.
top
Als we het schoolterrein oplopen, maakt het verpauperde schoolgebouw diepe indruk op de leerlingen. Hieronder de zijkant van de gymzaal…. voorzichtig nemen we een kijkje naar binnen. De opmerking: “Bij ons hebben beesten een betere stal” zegt genoeg. Gelukkig weten we dat de nieuwbouw van de Lionsschool bijna klaar is.Als we verder wandelen naar de school zelf, zeggen twee leerlingen zachtjes: “Dan mogen wij best wel blij zijn met ons schoolgebouw”. 
We worden welkom geheten door het schoolhoofd Mw. Sacha IJzer en leerkracht mw. Nathalie Markiet.
top
We krijgen een korte uitleg van Mw. IJzer over de Lionsschool, waar kinderen met leerproblemen onderwijs krijgen. Als het leren in het regulier onderwijs moeizaam gaat volgt er een test en mogelijk een indicatie SO. Er zitten nu ruim 60 leerlingen op school er is plaats voor 90.We zijn gekomen om te werken aan het computerlokaal in de nieuwbouw. Helaas is de nieuwe school nog steeds niet opgeleverd, de houtenvloer in de gymzaal moet nog worden gelegd. Mw. IJzer vertelt dat als je in Suriname zelf aan de slag gaat in een nieuwbouw, het gezien wordt als “dan zijn de bouwvakkers klaar” en stop het afmaken van het gebouw. We kunnen er dus nu niet aan de slag.Maarrrrrrr…… er ligt wel een andere dringende vraag. De speeltoestellen die nu op het schoolerf staan gaan mee naar de nieuwbouw., alleen zien er er niet uit. Kunnen de werkers van team 5 daar wat aan doen? We besluiten gelijk maar polshoogte te nemen!
top
Inderdaad.. daar mag best wel een likje verf op. Als we het schommeltoestel en het klimrek bekijken, vragen de leerlingen in welke kleur de speeltoestellen geschilderd moeten worden?Ha ha…. daar maar jullie maar eens een mooi plan voor, zegt mw. IJzer;  maar gebruik  lekkere vroijke kleuren!!
Er worden foto’s gemaakt, zodat we ’s middags een kleurenontwerp kunnen maken. Dan komt het idee om de kleuren van de Surinaamse en Nederlande vlag te gebruiken…… op de terugweg stoppen we gelijk bij een verfwinkel en kopen menie om te gronden en 5 blikken met rode, gele, groene, blauwe en witte verf!
top
Op het erf staan ook allemaal fruitbomen… voor we het weten zit een van de leerlingen al boven in de boom en plukt de rijpe vruchten voor ons.
top
De leerlingen die in de boom klom blijkt ook een echte snelle atletieker te zijn. Mw. IJzer vertelt dat hij de 200 meter in 27 seconden loopt en dat hij al naar 5 landen voor sportactiviteiten is uitgezonden. Nog een bewijs van zijn snelheid is de vangst van deze morgen… een leguaan. Als duidelijk wordt dat de leguaan gevangen is als lekkernij en nog dezelfde middag thuis zal worden opgegeten vertrekken de gezichten. Dat kun je toch niet doen, zo’n mooi beest opeten? Gelijk volgt de relativering… maar wij eten ook toch dieren die bij ons voorkomen? Andere landen, andere gewoonten…. daar komen we volop mee in aanraking.Bij het avondeten wordt een kipgerecht aangeprijst als “dit is nu volgens mij leguaan”… hm… toch wel heel apart.
top
Natuurlijk willen we ook bij de nieuwbouw van de Lionsschool kijken; het is maar een korte wandeling van 10 minuten. Maar wel op het midden van de dag en de zon brandt op onze bolletjes en het wandeltempo zakt snel.
Mw. IJzer laat de ruimte voor het computerlokaal zien. Door dat de bakstenen met een tussenruimte gemetseld zijn onstaan er ventilatieopeningen voor een koel briesje. Das echter niet geschikt voor een veilig en goed afgesloten computerlokaal. De vraag is of we er voor kunnen zorgen dat er aan de buitenmuurkant en gangkant schuiframen en diefijzer geplaatst worden. Verder moet er nog een airco in het computerlokaal; gelukkig hebben we al 5 gesponsorde i-books die niet meer op de begroting drukken.Óok hier maken we een wensenlijstje, dat we vanmiddag gaan bespreken.
top
Op weg naar huis stoppen we bij een rotishop heerlijk Surinaams eten, wel een beetje pittig voor sommigen ;-) Dan van 2-4 uur ’s middags zetten we alle bevindingen op een rijtje.Hoe gaan we proberen op de donderdag, vrijdag en maandag voor beide scholen zo veel mogelijk te doen? Schuren, in de menie, schuren, aflakken…. en je kunt niet met 15 man aan hetzelfde rek staan werken.Een heel gepuzzel, maar om 15:30 uur zijn we er uit. In het verslag van morgen vertellen we hoe we het gaan aanpakken!!
top

Reacties

Nog geen reacties


Reageer


Reacties op deze pagina zijn niet meer mogelijk.