Expeditie Suriname (5) Reisverslag – 24 mei 2009

We kregen een rondleiding bij Fort Zeelandia door een Surinaamse schrijfster dus moesten we er alweer aardig vroeg uit. Voordat de rondleiding begon gingen we nog even ontbijten. Na het ontbijt zijn we met zijn allen naar het fort gelopen en onderweg zagen we in de sloot een kaaiman. Daar aangekomen begon de rondleiding. De schrijfster vertelde eerst over de slavernij die in Suriname was en welke rol de Nederlanders daarbij speelden. Ze heeft verteld dat de slaven werkten op de suikerplantages in Suriname en dat het heel zwaar werk was. Na het verhaal over de slavernij liepen we verder naar de waterkant(straat). Wat opviel aan deze straat was dat elk huis wit was en een balkon had. Vroeger was deze straat helemaal afgebrand en toen hebben de rijken hier een huis gebouwd met een balkon en toen zijn meer mensen het gaan doen. Hierna gingen we naar de standbeelden van Johan Adolf Pengel en Jagernath Lachmon. Hier werd wat over de personen verteld en toen gingen we nog naar een kerkje en was de rondleiding voorbij. Na de rondleiding gingen we naar een grote shoppingmall en hebben wat gewinkeld. Daarna gingen we naar de voetbalwedstrijd ADO Den Haag – nationale selectie Suriname. Tijdens de wedstrijd hebben we met zijn allen geschreeuwd en gezongen voor ADO, maar het spel eindigde met 1-2 voor Suriname. Na de wedstrijd hebben we nog even met de ADO spelers gepraat en zijn we naar het hotel gegaan en gaan slapen.
De zondagmorgen werd besteed aan een culturele wandeling door Paramaribo.Onder leiding van mw. Cyntia MacLeod starten we om 9 uur in Fort Zeelandia.
In een vijver voor een huis zagen we een krokodil….raar hoor, in de jungle bij Berg en Dal zie je geen beesten en hier in de stad wel.
top
Het Fort Zeelandia is gebouwd van de balaststenen die de Nederlandse schepen op de heenreis meenamen
In deze straat, de Waterkant, staan de mooiste huizen van Paramaribo; toen deze huizen afbrandden was iedereen verdrietig. Daarom zijn de huizen herbouwd; aan de verhoogde trap en balkon kon je zien dat er rijke mensen woonden.
Voor het stadhuis staat een standbeeld van Dhr. Pengel, in de volksmond wordt hij Ome Jopie genoemd.
top
Op het einde van de rondleiding kregen we drinken en koekjes…. oei wat was het warm.
EINDELIJK!!!!!!  Tijd om te shoppen!
Zondagavond gingen we naar de voetbalwedstrijd tussen het nationale Surinaamse team en ADO Den Haag.Team 5 nodigde de leerlingen van de GA MULO uit om mee te gaan; we haalden ze met de bus op school op.Natuurlijk hebben we ADO heel hard aangemoedigd…we keken wie het hardst kon aanmoedigen. Achttien Nederlanders tegen meer dan 1000 Surinamers, het was een hele gezellige sfeer!
In de eerste helft werd het 1:0 voor Suriname, vlak voor de rust werd het zelfs 2:0.Na de rust scoorde ADO een doelpunt… en daar is het bij gebleven.. eindstand 2:1 voor Suriname.
top
Na afloop van de wedstrijd mochten we het veld op en met het ADO-team op de foto.Een super gezellige avond.. zeker in de bus naar huis :-)